tisdag 21 mars 2017

Tårta - by the way...

Denna gråmulna marsdag förhöjde jag temperaturen med en tårta.
Om det är något som förhöjer det vardagliga till en ny nivå,
 ja då är det en tårta till kaffet!
(Ja, om jag får säga det... för jag gillar ju allt gott!)


Så idag fick det bli en tårta (helt utan krusiduller) till förmiddagskaffet!


Tårtbottnen bakade jag sent i går kväll och delade i två delar i morse.
Jag dränkte undre botten med jordgubbssaft utblandat med sockervatten och 
så bredde jag ut de mosade jordgubbarna.

Tårtbotten
Jag vispade 4 ägg med 1 1/2 dl strösocker riktigt pösigt.
Sedan blandade jag ner 1 dl vetemjöl, 1 dl potatismjöl, 2 tsk bakpulver och
en nypa vaniljpulver.  Jag rörde om tills allt var väl blandat.
Tårtbottnen bakade jag i 200 grader i ca 30 minuter.


Den undre tårtbottnen fick en redig klick vispgrädde och sedan skivade jag 
bananer över hela härligheten. Den övre tårtbottnen lades på,
saftades och så på med resten av den vispade grädden!


Gott med hembakad tårta en helt vanlig tisdag!


1 kommentar: