onsdag 8 mars 2017

Kaffe i växthuset

I dag, på internationella kvinnodagen, är det grått och mulet.
En hel del snö kommer ner,
 ibland lite lagomt och ibland lite för mycket....
 I går däremot, då kändes det nästan som om våren kommit till oss.
Trots att det var mycket mera vinter just då än tidigare under året. Ja, om ni
förstår hur jag menar... de senaste dagarna har vi ju haft årets finaste vinterdagar....
Efter smällkalla nätter har solen värmt och det har blivit ett
soligt och skönt väder mitt på dagen.
 I går tog jag med mig en kopp med nybryggt kaffe
 och gick ut  till växthuset för att sätta mig där inne.
Bara för att njuta lite.



Inne i växthuset förvarar vi vintertid en massa saker. 
Sådant som är nödvändigt och sådant som kanske är..... mindre nödvändigt. Där finns
vattentunnor, jordsäckar, gamla och nya blomkrukor och allt möjligt" småskrot".
 Och där har jag också en gammal plaststol, med ett sittunderlag av sådan där plast
 som är försett med luftbubblor. Mycket praktiskt när jag vill sitta där inne
och inte frysa om baken.


Solen hade värmt upp inne i växthuset,
och där satt jag och smuttade på mitt kaffe.
Lyssnade till en enträgen talltita som lite smått vinter-vår-rusigt kvittrade
i träden bakom växthuset. Jag lät tankarna rulla på i min halvt förkylda hjärna.
En skön varm kaffestund (med lite trädgårdsdrömmar, fast bara lite...).


På baksidan av växthuset hängde några istappar, men där var det inte
tillräckligt varmt för att det skulle höras dripp-dropp....


Utanför växthuset ligger våra högar med ved som så småningom skall kapas.
Nattetid hade hararna skuttat förbi här.
Tyvärr är det rätt mycket vinter ännu, men snart så....!
Nåja, i dag har vi fått massor av mera snö, så jag får allt sucka
och konstatera att det blev en vinter av denna vinter också.
Men snart är våren här!
Snart.

1 kommentar:

  1. Man vet ju att våren är på gång för fåglarna meddelar oss detta och man känner ett välbehag inombords.
    Vi har ju inget växthus men däremot en inglasad altan som vi gläds av väldigt mycket. Även jag och Rolf tar kaffemuggen med oss ut när solen behagar visa sig,
    då kan det bli mellan 20 - 25 plus grader där inne.
    Vad händer då ? jo man blir döslö.
    Det blir mycket vedkapning framöver även här, Rolf är i startgroparna.
    Du kan ju ha en bok i den andra handen, eller läser du i en elbok.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera