söndag 15 maj 2016

Kvällen innan regnet drog in

För några kvällar sedan hade vi en solig och varm dag, 
annat är det nu när nordan kyler och regnmolnen har hopat sig....
Men då fanns vårvärmen ännu kvar och fram emot kvällen tyckte
sambon att vi skulle åka ut till vår sommarstuga för att elda bastun.
Det var inget dumt förslag, tyckte jag.



När vi kom dit ut möttes vi av ett gult pärlband längs diket Rinilin.
Kabblekorna blommade.



Kabblekorna lyste gula och vackra i eftermiddagssolen.
Ibland tycker jag att vi har vår villa på den vackraste platsen på jorden....


Inne bland träden blommade harsyran. 
En ven anspråkslös blomma bredvid kabblekornas stora
klasar av gula solar.


Ute vid havet hade björkarna också fått löv, men de var inte
lika stora som uppe på den varmare landbacken.


Medan vi väntade på att bastun skulle bli varm sågade sambon lite ved
medan jag räfsade det sista. Här mellan träden har alstrats massvis med
torkade löv och dessutom en hel del torkade kvistar....


Efter kaffe och bastu beslöt vi gå ut en sväng. Här kikar
solen på oss när vi går igenom skogen.


Det är vackert med björkarnas nya gröna färg i kvällningen.


Här ute vid havet står vi och ser på när molnen drar in från väster.
De stora mörka regnmolnen.... men ännu har vi det sommarvarmt.


Det har blåst upp inför molnens ankomst... 


Molnbanken kommer närmare, som en hotfull blå teaterridå.
Det börjar skymma, solen göms där bakom.


Ute i en havsvik är det ett fasligt trumpetande.
Tre svanar. En för mycket....


Jag smyger mig bakom några buskar för att kunna fotografera.
Svanarna har grå halsar efter kvällsmåltiden.


Nu har svanarna fått syn på mig. De har samma studerande blick som
våra ankor som vi har här hemma. Hanen här framme och honan längre bak.


Dags att vandra tillbaka till vår villa och låta svanparet återgå
till sitt ätande. Himlen färgas lila mot norr dit de blågrå regnmolnen 
ännu inte har hunnit. 
Nu har vi haft mulet och delvis regn i några dagar. Solen finns där
märker vi idag, men men det utlovas mera regn till kvällen....

1 kommentar:

  1. Åh så vackert det var innan det kom det här väderelände .En hel park där vid eran rinnil.Var just ute och planterade lite vitsippor jag fick av grannen men det var rena rama vintern .Det var meningen att vi skulle åka ut till villan idag men kylan och det låga vattenståndet avskräckte ,jag får ju inte förkyla mig nu jag ska till sjukhuset med mamma imorgon , ,kramen Nette

    SvaraRadera