fredag 6 maj 2016

Körfestival i Vasa

Förhoppningsvis har ni inte missat att det är körfestival i Vasa.
Även i år bjuds det på mycket fin musik överallt i staden.
I går var jag på två konserter och på lördagskvällen blir det ytterligare
en konsert, då med en av festivalens höjdare, nämligen a-cappella gruppen The Real Group.
Men i går alltså, då "Möttes vi i musiken" tillsammans med Vasabygdens sång-
och musikförbund. Sambon och ytterligare runt etthundra sångare och musiker
gav en glad och lättsam musikal i musikens tecken. Jag tog med mig
svärmor och så bänkade vi oss i stadshusets festsal.




Musikalen kretsade kring konsul Plysch och grevinnan Casa De Mirande
som försökte finna kärlekens väg genom musiken.




Både skådespeleri och musik av begåvade ungdomar. Som här när de
sjunger "Pappa jag vill sjunga i kör", och så stämmer en jättekör in i känslan.


Hej då och tack för oss sjunger kören och vinkar med sina scarfar.
Massor av applåder och dacapo på avskedssången, jag tror både
publik och medverkande var nöjda med framförandet.


Till kvällen blev det barbershop i ett fullsatt Ritz.
Inledde gjorde de begåvade Vasa-flickorna i J.A.M.


Därefter de fantastiska herrarna i Barbershop Quartet Sterling
från Texas, USA. Fyra herrar som med hjälp av humor, samvaro och fyra
fantastiska röster lockade fram massor av applåder.


En favorit, en sång från Alabama!
Kvällens konsert avslutades med att de båda barbershop-körerna
sjöng tillsammans. De hade övat in sina sångnummer via Skype
(bara det ni!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar