tisdag 12 juni 2012

Vitlök

Vilken härlig försommarkväll vi hade i går kväll! Soligt och en ljummen vind, 
ack så skönt för en frusen nordbo! På morgonen fick vi några regndroppar, 
det gjorde gott åt alla växterna.

På kvällen var jag till Å & B, som är trädgårdsodlare av klass.
Tidigt på våren sår Å grönsaker, kryddor och blommor som sedan får
växa till sig i växthuset. I trädgårdslandet växer många olika  nyttoväxter.
B hade bjudit ut vitlöksplantor, och jag var ju inte sen att meddela mitt intresse.
Här ett otydligt foto på vitlöken. De större skall skördas detta år och
de små lökarna skall växa till sig och är klara för skörd nästa år.


Inne i växthuset blommade en frösådd vacker pelargon.


Vinrankorna inne i växthuset hade blommor och början till druvor.
(Jag fick också en liten vindruvsplanta, det tackar jag ödmjukast för!)


Ute i trädgården blommade bl.a. två sorters blåbärsbuskar.
Flera äppelträd stod i sin vackraste blomsterskrud.
Jag fastnade för dom mörkröda tulpanerna (såg nästan svarta ut på håll).
Är dom inte ljuvliga, så säg!


Nu skall jag plantera min vinranka. Den skall få hedersplats i
mitt lilla växthus! Och så skall vitlökarna ned i trädgårdsmyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar