tisdag 26 juni 2012

Kvarkens naturarv, Replot del 1

Igår tog jag en minisemester (från fönstertvätten) och for ut 
till Replot. Igår hade vi en varm och lite halvmulen dag. 
Jag styrde kosan över den mäktiga Replot-bron och svängde 
in vid Bernys och Havets Hus.



Så körde jag vidare till Replot hamnen och gick runt bland de fina 
båthusen. Det blåste en ljummen vind och måsarnas skrik gjorde att
man fick den där rätta sommarkänslan.









Det är fascinerande med landhöjningen, som är ett unikt naturfenomen
här längs stränderna i Österbotten. Landet höjer sig ur havet med en
hastighet på 8 mm/år. År 2006 infördes Kvarkens skärgård (dit Replot hör)
på UNESCO:s världsarvslista som Finlands första geologiska världsarv.
Och man ser med egna ögon hur högt upp båthusen ligger idag, jämfört med 
vattenlinjen! Tänk så spännande!



Några gamla grå båthus (med vasstak) finns också bevarade nära simstranden.
Några barn simmade och lekte i vattnet, medan mamman stod på
sandstranden och såg på.



Vid hamnen finns också Restaurang Arken, men idag gjorde jag
inget besök där. Jag for istället till Replot Hembageri och köpte
winerbröd att ta hem till kvällsteet. 


Fortsättning följer.....

2 kommentarer:

  1. testing testing...från anonym...

    SvaraRadera
  2. du borde ha åkt ända ut till vägs ände, då hade du sett vår båt. :)
    vi besökte den här bageributiken i tisdags.
    tack för kommentaren inne hos mig!

    SvaraRadera