lördag 22 januari 2022

Helsingfors, en vacker sommarstad

 Finlands huvudstad Helsingfors är en så vacker sommarstad där den ligger vid Finska viken. I somras besökte jag staden under några vackra sommardagar och då sökte vi oss ofta ut till stadens grönområden. För vad är skönare än att sitta på en parkbänk som går längs strandpromenaden, höra vattnets kluckande och kisa emot solen! Samtidigt som man kollar in flanörer eller joggare som flåsar förbi! Det finns mängder av caféer och matställen längs stranden och naturligtvis en och annan glasskiosk!


Jag har både bott och jobbat i Helsingfors under en period av mitt liv. Dessutom har jag ju åkt hit ner på kurser och möten under många år. När sonen var yngre besökte vi ofta huvudstaden under ledigheter för att besöka nöjesparken Borgbacken, vetenskapscentret Heureka, Högholmens Zoo eller bara för att åka båt över till det historiska Sveaborg. Sambon och jag har förstås många gånger gått på teatrar och konserter och samtidigt suttit på de anrika caféerna inne i stadens centrum. För att inte nämna alla intressanta muséer och fina varuhus och affärer som jag i olika sammanhang har besökt tillsammans med väninnor. Men i somras då ville vi vara utomhus så mycket som möjligt, corona-pandemin förstås...

 

Sitta och slicka på en glass i solen en vanlig sommardag, det var ju inte helt fel! Och kolla på alla förbipasserande....

Minst en glass per dag. Det fanns goda glassar överallt...

Nu har jag bestämt mig för att göra några inlägg med olika semestertips från ett somrigt Helsingfors. Ovan ett foto från Tölöviken (ett parkområde med havsvik i centrala Helsingfors) där ett av caféerna hade en solbrygga ut i vattnet och solstolar på stranden...

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar