onsdag 23 maj 2018

Kafferep i växthuset

Visst, sommaren fortsätter.... (nu gäller det att komma ihåg 
att det var maj 2018, alltså den maj månad som var supervarm
 och  alldeles kruttorr! För tror ni inte att efter några år minns vi inte
hur härligt vi hade det denna maj månad.....Vi talar bara om den där varma maj
månaden och vi har helt glömt känslan av den härliga tropikvärmen.....). 


Idag hade jag bjudit in en av våra grannfruar på kafferep i växthuset.
Våra karlar var ute på eget program och då tyckte jag att vi damer kunde
ha något trevligt ihop vi också. Jag bakade årets första rabarberpaj
(äntligen kom jag till skott!) och så bryggde jag en kanna med kaffe.
 Och allt fick följa med i kaffekorgen
till vårt lilla växthus.

 
Nu är rabarberna väl utväxta men ändå med den där krispigheten som
vårens rabarber bjuder på. I fyllningen har jag förutom gräddfil o rabarber
även ett ankägg,. Nu när Fru Anka har gröngräs som en av huvudfödorna,
 gör att pajen förvandlas till ett soligt gult utropstecken!


Så där satt vi och sörplade kaffe och mumsade rabarberpaj med vaniljsås
allt medan vi surrade om stort som smått. Inne i ett varmt och soligt växthus.
Där ute flödade solen från den klarblåa himlen....


Och körsbärsträden blommade och vinden susade i träden.
Livet på en pinne. 
Livet som bara måste njutas denna sköna maj!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar