söndag 27 maj 2018

Äppelblom och humlesurr

Vårt äppelträd har blommat överdådigt de senaste majdagarna och innan den
vackra blomningen är över för detta år vill jag gärna visa det vackra.
Nu kan vi väl försöka oss på ett experiment.
Blunda och tänk dig tillbaka till en strålande vacker och varm försommardag.
Vad tänker du på? Tänker du på lövsprickning? Första tulpanerna?
Nej, tänk på något som kommer att bli gott! Något gott till sensommaren/hösten!
 Nu hoppas jag du tänker på blå himmel, solsken och ett alldeles vitt 
äppelträd! Känner du doften av äppelblommen och 
hör du surret av lyckliga humlor och getingar som
söker honung i de vita äppleblommen...?
Känner du sommaren i dig? 
Visst ler du nu? Ler lyckligt?




Bsssss... ett litet lyckligt bi flyger från blomma till blomma.....
Visst blir du också lycklig av att se ett fruktträd i full blom!



Yes! Nu har jag förevigat årets äppelblom! Snart har vårt
äppelträd blommat i en vecka!


Redan ligger ett hav av vita kronblad under trädet....


Men ännu finns massor av blommor kvar.
Äppelträdet står utanför ett av våra köksfönster och när 
jag pysslar i köket ser jag småfåglarna flyga in bland grenarna
 på jakt efter lättfångade insekter.
Och humlorna de fortsätter sin flygtur från blomma till blomma...
och himlen den fortsätter vara lika blå som förra veckan...
Blått, vitt och grönt - 
en av denna veckas favoritfärger!
Äppelblom och humlesurr är ett av försommarens underverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar