måndag 7 maj 2018

Idag kom svalorna!

Idag har sommaren kommit!
Jo, du läser alldeles rätt. Sommaren är här!
Visst är det sommar, trots att vi bara är inne i början av vårmånaden maj!
Idag blåste nämligen värmen in från syd och i kväll när jag gick ute på min
runda såg jag tio, kanske tjugo, svalor som pilade fram och åter.
De höll sig över några åkrar. De flög två och två, de flög i rad, en kom
in från höger och nästa från vänster, de kvittrade och de strörtdök ned 
mot den svarta myllan (kanske såg de insekter nere vid marken).
Att en svala inte gör någon sommar, det vet vi. Men tio. Eller tjugo.
Då måste det ju vara sommar!
Tyvärr hade jag inte kameran med mig, så bildbeviset saknas...
(på heder och samvete, det var massor av svalor!)


I värmen har också den första gula påskliljan börjat blomma,
precis vad jag kände på mig igår....



Ute i det vilda är det viden som blommar. 
Och så har vi den klarblåa himlen. Vi har en sommarhimmel!
Det gäller att njuta medans sommarvärmen är på besök...

1 kommentar: