tisdag 29 maj 2018

Den goda smörgåstårtan

En god smörgåstårta gör sig utmärkt på vilken bjudning som
helst. Den fungerar på ett buffébord, vid tillställningar när gästerna 
kommer och går, eller framåt kvällskvisten när man hellre vill
ha något salt till kaffet istället för en söt tårta.
Idag skall jag dela med mig av receptet på min godaste smörgåstårta.
Det bästa med att göra smörgåstårta är att du kan göra allt klart
dagen innan den skall ätas, det är bara själva dekorationen som du
måste göra någon timme innan gästerna kommer.
Och, jag har märkt att man aldrig skall spara på dekorationen!
Ju mera färggrann tårta dess bättre!



Jag köper 2 skivade fransbörd som jag använder till bottenplattor.
Först skär jag bort alla kanter och det behövs bröd i tre lager och då
med två fyllningar och på toppen garneringen och dekorationen.

Blanda 600 gr naturell färskost (philadelpia), 6 dl creme fraich,
lite salt och lite vitpeppar. Jag vispar dessa ingredienser hårt i maskin.
Observera att man inte kan använda lätt creme fraich (för att få krämen
hård och slät skall man använda fetare produkter). Jag delar upp 
ostkrämen i fyra delar (3/4 till fyllningen och 1/4 till täcket).

Skinkfyllning
Jag för över en 1/2 sats ostkräm i en ny bunke och så blandar
jag i ca 200 gr skinka som jag finhackar, ca 1 dl inlagd gurka också
finhackad och 1 äpple finhackat och ca en halv hackad purjolök.
Nu är första fyllningen klar och den åker över första laget av bröd.
Lägger bröd ovanpå fyllningen. 

Äggfyllning
Till nästa fyllning blandar jag 1/4 sats ostkräm tillsammans med 5 ägg
som jag hårdkokt och finhackat. Den här fyllningen kryddar jag med
1 tsk senap och ca 1/2 dl hackad färsk persilja
När fyllningen smetats ut och de sista bröden lagts ovanpå smetar jag
in resten, alltså 1/4 av ostkrämen, ovanpå. Jag paketerar in 
tårtan i plasticpad och placerar tårtan kallt till nästa dag.

Till garnering 
Någon timme innan gästerna kommer dekorerar jag tårtan.
Här kan man göra precis som man vill, det är bara att låta fantasin flöda.
Jag kan tipsa om: ca 12 skivor skinka och 12 skivor ost, halverade och ihoprullade, 
1 paket cocktailtomater, en gurka, 3 st hårdkokta ägg, vindruvor,
 paprika, sallad och klippt dill och persilja.


 
Vid sidan på serveringsfatet brukar jag lägga lite smått och gott
som småbarnen kan plocka åt sig om dom inte gillar smörgåstårta.
Välkommen till bords!
Kaffe med tårta är serverad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar