måndag 6 maj 2024

Nu är bastusäsongen inledd!

 Sent på lördag eftermiddag åkte vi ut till vårt sommarparadis. Efter flera varma dagar ute på vedbacken kände vi för att äntligen skrubba av oss dammet i vår sköna bastu där ute vid havsfjärden. 

Nu fanns ingen is längre där ute vid vårt sommarparadis. I lördags blåste en kall nordlig vind och den is som ännu låg i strandkanten "försvann" under kvällens lopp. Oj så mycket blått där ute!

Medan jag ställde mig vid spisen inne i villan för att fixa till dagens middag började sambon elda i bastun. Så när vi hade ätit klart då var vår vedeldade bastu varm! Och jag säger då det, finns inget skönare än att kliva upp på bastulaven i en 80 gradig värme! Jag slängde vatten på de heta bastustenarna och fick den där riktigt härliga ångan (löylyn på finska) och där satt jag länge länge och bara njöt, innan jag tvättade av mig dagens jobbdamm...

Sedan satt vi ångande varma inne i bastukammaren och titta ut på fjärdens vågor. De var så rogivande att titta ut på vågorna som rullade in mot strandstenarna... (Och de två trollsländorna som är fastsatta på väggen fastnade på bild.)


Sedan satt jag en lång stund ute på verandan i kvällssolen och njöt av den klara majluften. Ännu i lördags fanns vårvärmen kvar, sedan har det ju blivit lite svalare i luften... 



 En vacker sorgmanel flög omkring och denna praktfjäril såg allt lite våryster ut. Nu hade vårvärmen lockat ut de vackra fjärilarna. 

När skymningen började sänka sig bestämde vi oss för att åka hemåt. Bastusäsongen är härmed inledd - dock inte övernattningssäsongen. Härliga sommarsäsongen ute vid vårt sommarparadis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar