måndag 21 augusti 2023

Ett av sommarens vackraste veckoslut

 Idag är det måndag. Det är ny vecka med nya möjligheter. 

Men vädret.... Det duggregnar och det är endast 16 grader.... 

Men oj, vilket härligt veckoslut vi har haft! Klarblå himmel med strålande sol och riktigt behagliga temperaturer!! Jag njöt som bara den av det härliga vädret!!!! Och gjorde inte många knop - om man säger så (utan utropstecken).... Under fredag-lördag ordnades Juthbacka marknad i Nykarleby och det är en begivenhet vi aldrig brukar missa -  men den hoppade vi över detta år. Under lördagen gästade bla Sanna Nielsen och Gyllene Tider Vasa festivalen med en bejublad nostalgisk konsert - men vi valde att sitta bredvid radion och lyssna till den musik som radion bjöd på istället.... 

För vi åkte ut till vårt sommarparadis! Och gjorde ingenting!

På lördagen när vi kom ut var det absolut vindstilla där ute på vår veranda, och det är mycket ovanligt eftersom vårt sommarhus ligger uppe på en ås och trots träden brukar vindarna alltid hitta dit upp. Flaggan hängde slak, ovanligt för denna sommar (och den hängde slak även på söndagen)...

Det blev en perfekt dag att sitta ute på verandan med en god bok och ta det lite piano. Passade såå bra eftersom jag inte mått hundra de senaste veckorna. Lugn och ro & njuta livet passade perfekt! Jag hade satt en älgstek kryddad med  vitlök, gul lök och kryddpeppar i ugnen, så hela huset doftade vitlök och steken klarade ju sig själv så jag kunde läsa vidare...

Men jag kom på att lite mera tillbehör behövdes, så jag travade iväg till mitt närmaste kantarellställe. Jodå så att, en knippe kantareller fick följa med till villan, resten fick stå kvar till nästa veckoslut...

Så äntligen efter någon timme blev det älgstek med egna potatisar och grönsaker samt smörstekta kantareller. Maten smakar alltid godast ute i eftermiddagssolen!

Till efterrätt blev det hallon (jdom plockade jag från buskarna nere vid parkeringen) och en klick vaniljkvarg, mums! Mätt och belåten kunde jag fortsätta med min bok....

Till kvällen flyttade jag mig ut till piren (där vattnet nu var borta efter förra veckoslutets högvatten) och nu fick ett svårt korsord följa med mig. 

Där ute satt jag tills solen började sänka sig bakom skogstopparna och bastun var varm.




Innan mörkret sänkte sig bjöds vi på en vacker afton... 

Söndag morgon - nja, förmiddag - började på bästa sätt. Med kaffe ute på bastutrappan! Jag kisade emot solen och njöt det mesta av kaffestunden!

Dagen fortsatt lika solig och det var nästan lika vindstilla som lördagen. Rönnbären börjar mogna såg jag där jag satt ute på verandan. Och jag som hade läst ut min bok hittade en annan bok i bokhyllan som lockade till mera läsning!

Under hela dagen syntes endast ett moln, och det fastnade på bild! Till kvällen åkte vi hem och ankorna blev så glada när de fick lite mera mat (deras utelivs-sommar blev ju så kortvarig detta år pga fågelinfluensan).


När jag till kvällen tillbringade någon timme i svartvinbärsbuskarna hemmavid började några moln dyka upp i väster. Jag kände mig så lycklig över det vackra veckoslutet och tillbringa hela kvällen där ute.

Men visst bjöd kvällen också på vackra solstrålar! Här när jag gick hemåt efter att ha plockat lite mera hallon. Mera bär av naturens hela överflöd! 

Det var det veckoslutet.

Idag puttrat åter en saftmaja på spisen. Idag blir en perfekt inomhusdag när molnen ligger som ett lock över himlen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar