torsdag 5 maj 2022

Det här med årsringar

 Dagarna går. Dagarna som blir till månader och år. Och åren dom går...

Jag tänkte på det härom kvällen när jag var ut på min sena kvällspromenad. Tänk så mycket som har hänt i världen sedan jag var liten. Pratar jag idag med ungdomar tycker dom säkert jag är mossig som inte hade dator eller telefon när jag var liten.... Men vi hade både väggtelefon, tv och bil hemma hos oss när jag var i deras ålder (och det fanns inte i varje hushåll på den tiden - inte ens nu...). Det har hänt mycket av utveckling (nåja även avveckling) under min levnad....

Sambon sågade i en stor gran, som vi under vintern forslat hem för att i ett senare skede bli till ved, och då måste jag naturligtvis räkna årsringarna. Lite över 60 år kom jag fram till (kan även vara över 70, den var lite småmurken inuti). Vissa år hade granen växt väldigt mycket och andra år hade tillväxten inte gynnats. Det är nästan så man ser vilken del av trädet som stått och gottat sig mot fina förhållanden, mot solen kanske. Och jag kom att tänka på att precis så här är det också för oss människor. Vissa år lever vi gott och vi gynnas av vackert "väder", medan andra delar får stå i skuggan och får inte så mycket plats. 


Under min kvällsrunda gick jag denna gång upp till skogen och som ni ser det är ännu snö här och var. Jag älskar att vandra där ute, förbi allfartsvägarna där tiden nästan har stannat. Här är det inte många som vandrar (okej en och annan hundägare, en och annan ryttare, en och annan "mountinbikare" och så fårbonden förstås - och så jag). Här får naturen leva sitt liv och här är luften frisk och fri från de mesta avgaserna. Lite så här såg det ut på landet när jag föddes...

När jag kom hem igen såg jag till att ankorna kom in i sitt natthärbärge och så täckte jag mina planteringar i växthuset. Solen var i nedåtgående. Jag gick in för att dricka en stor kopp varmt te medan jag kollade lite nyheter från världens alla hörn. Tänk så mycket mer beroende vi har blivit av omvärlden de senaste decennierna. Vi som alltid har klarat oss själva .... eller...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar