onsdag 16 september 2020

Lugnet före stormen

Idag väntar vi på höstens första storm.

Det utlovas hårda vindar upp till storm här längs kusten. Dessutom regn i mängder.

Ute till havs kan det bli vågor upp till 7 meter och vi här längs kusten brukar vara utsatta

för vindens krafter. Det kan bli el-avbrott, omkullblåsta träd och lösa föremål 

(eventuellt tak) som kan susa runt i det nordliga vinddraget. 

Huuu, säger vi alla och hukar oss!

Nu(kl 16) har det regnat sedan natten, mer eller mindre hela dagen. Och för en

timme sedan började vinden tillta, men riktigt besvärligt kommer det att bli

först till natten.... 

 


  Fotot ovan knäppte jag pass kl 12 idag. 

Det lär inte bli ljusare än så här denna onsdag.

I morse åkte jag iväg till hälsocentralen för att ta några blodprov. Jag hade

rekommendationer att vara oäten i 12 timmar före provtagningen. Oj vad jag 

längtade efter en kopp kaffe när jag satt i bilen in till hvc. Så efter att ha lämnat mina

flaskor med blod åkte jag till ett bageri för att inhandla kardemummabullar.

Ni skall veta att jag njöööt! av min kopp med kaffe och min bulle när jag kom hem!

(Jag åt också en stor smörgås och inget har väl smakat godare!)


Igår kväll åkte vi ut till vårt sommarparadis ute vid havsfjärden. Precis som säkert

många andra tänkte vi på vår båt och på alla våra utemöbler som ännu stod ute (möblerna

stod dock under tak). Skulle det bli storm ville vi rädda det som räddas borde

från att åka till väders i stormen.... 


 
Efter en vindstilla och solig dag började moln dyka upp på himlen

vid 19-tiden mot kvällen. Moln som meddelade att regn var på ingång.

Kvällen var helt fantastik där ute. Havet låg nästan spelblankt och 

det var så rofyllt och vackert. Det doftade höst.

Efter veckoslutets högvatten började vattnet sjunka, så vi förstod

att nordvindar var i antågande. Det var redan 20-30 cm lägre vatten än på måndagen.

Massor av björklöv hade redan fallit till marken och jag tänkte att jag

borde fota mängden löv för att se hur det skulle se ut efter att stormen dragit förbi.

Nu hoppas vi på mindre kraftiga vindar än vad prognosmakarna har utlovat

och jag hoppas också på mindre regnmängder för vi vill ju inte ha några översvämningar

i bäckar och åar heller. Om ovädret kommer så är jag i alla fall förberedd med laddade

telefoner, ljus och ficklampor och snart en termos med varmt kaffe...

 Nu hoppas jag på det bästa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar