lördag 26 september 2020

Lingonår

 Detta år har verkligen varit generöst när det gäller lingonskörd. Det har lyst rött i snart sagt alla skogsgläntor. Ett smörgåsbord med lingon kunde man säga!

Jag har varit ute i skogen flera gånger för att plocka lingon och senast igår plockade jag en hel del lingon för hand alldeles bredvid vårt sommarhus. Det kommer att bli till både lingonsylt, vispad lingongröt och lingonkaka. I år lägger jag inga lingon i frysen, jag upptäckte nämligen att det redan finns en påse med lingon från fjolåret... 


Fördelen med att ha en naturtomt runt sommarvillan är förstås att där finns lingon, blåbär och hallon bredvid huset. Dessutom är det en sluttningstomt, så det är perfekt att plocka i sluttningen. Ännu en fördel är ju att jag kan plocka mina bär och sedan sätta mig på verandan med en kopp kaffe med smörgås, här behövs inget släpande med ryggsäck med termos och smörgåspaket. Fast skall sanningen fram är det ju inte bärår varje år...inte som detta år! 

Lingonåret 2020! Men nu är det slutplockat för detta år, jag har försett mig med litervis med lingon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar