måndag 14 september 2020

Kvällspromenad till skogen

Gårdagen bjöd på solskensväder, inte alls pjoskigt efter en natt då

det både åskat och regnat det värsta på hela året. Dagen gick till saftkokning

och matlagning (sonen och hans tjej kom på middag) och när kvällen så kom då ville

jag ut och sträcka på benen. Så när sambon åkte på ett möte då tog jag kameran

över axeln och gick till skogs!


 Klockan var sisådär halv åtta när jag stegade ut i kvällningen.

Solens kvällsstrålar lyste och det var en helt annan stämning än kvällen

innan när vi hade åkt ut för att kolla in tranor på Söderfjärden (se föregående inlägg).

Jag styrde mina steg mot skogen....

Inne bland träden var det vindstilla 

och solen följde mig en bit längs stigen.


Där längs stigen gick jag förbi stora myrstackar

och vackra ormbunksblad.


Vacker björnmossa

 och roliga svampar fanns det också.



 Och så stötte jag på dessa vackra svampar som såg ut som blommor!

Gamla svampar som säkert ändrat både färg och utseende...

Vad gjorde jag ut i skogen på kvällen? 

Jo, naturligtvis ville jag kolla till mina trattkantarellställen. 

Och visst hade dessa svampar tittat upp i mossan!

Jag plockade med mig lite svamp (så idag blir det svampsås!) och kände mig så

nöjd med min lilla skogstripp!

När jag kom ut ur skogen hade solen gått ned. 

Himlen färgades rosa och turkos mot öster.

Och när jag kom hem och kikade mot väster, där solen gått ned, där

lyste himlen gul. Och inte ett moln i sikte!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar