torsdag 6 juni 2019

I försommarvärmen

Så blev det äntligen sommarvarmt väder! (Ja, så där varmt så att man 
måste förfasa sig över att det nästan är föööör varmt.....)
Men det vackra vädret lockade också till massor av utomhusjobb.
Kvällen innan hade jag fått tomatplantor av vår snälla trädgårdsmästargranne
(det var han som fick mina nybakta muffins... om ni läste föregående inlägg),
så redan i arla morgonstund började jag röja i växthuset.



En hel potatislåda med tomatplantor skulle ner i jorden hemma hos mig!
Jag planterar i säckar som är specialgjorda för just dessa plantor. Fördelen är att
det redan finns jord med gödsel inne i säckarna, det är bara att se till att
vattna under sommaren. Enkelt som alltid ger gott resultat!



Gårdagens brännande sol gjorde att jag fick lov att täcka upp med 
en fiberduk för att de ömtåliga plantorna inte skulle brännas.
Gurkplantorna, olika örter, potatis och alla mina groddade blommor
har redan i flera veckor huserat i växthuset, så dom är redan vana
med den starka solen (och även med dom kalla maj-nätterna). 


Så var det dags att sätta potatisen. Vår snälla granne hade dagen innan fräst
upp jorden för potatisen med sin effektiva traktor-jordfräs.
Potatissättarmaskinen är en raritet som används av alla längs vår väg
(nåja numera är vi endast tre stycken som sätter så mycket potatis att vi behöver
denna speciella maskin). Gamla maskiner kräver också gamla traktorer och 
nu kom vår "moffa-traktor" väl till pass. 


När väl potatisen var i jorden fick jag också ett utrymme för mera
grönsaksodlingar. Jag satte bl.a. gul lök, bönor, trädgårdsgurkor, vinterpumpor,
dill, persilja och spenat. Nu är det ju så att jag redan har sått olika grönsaker i min
drivbänk också, så det blir en hel del att vattna om det blir en torr sommar...
Och sommarvärmen den fortsätter, hurra!

1 kommentar:

  1. så mycket gott ni ska få äta i sommar , visst är det vääl varmt nu +34 visade mätaren på för en stund sedan,kramen Nette

    SvaraRadera