måndag 24 juni 2019

En storståtlig makaonfjäril

För ungefär en vecka sedan såg jag mitt livs första makaonfjäril
i vår trädgård. Plötsligt satt den där i syrenbusken och solade sig!
Makaonfjärilen är en av de största fjärilar jag har sett.
Vacker och graciös som alla fjärilar.
Vilken lycka att äntligen få se denna fjäril livs levande!



Makaonfjärilen är en av våra största dagfjärilar under försommaren.
Den är en bra flygare och trivs längs stränder, i våtmarker och kärr. Men den 
påträffas ofta sittandes i trädgårdar och i parker, där den njuter av stora blommor.
Att den är en skicklig flygare märkte jag när jag skulle försöka få fatt på den
i min kameralins. Den flög från blomma till blomma och satt inte länge stilla,
trots att den ibland vecklade ut sina vingar för lite solande.



Naturligtvis satt fjärilen på de allra hösta syrenklasarna.
Tänka sig en makaonfjäril bredvid oss där vi satt ute i solen!


Det var förstås också en hel del andra fjärilar i syrenbersån.
Många tistelfjärilar har denna vår&försommar förts med de sydliga varma vindarna
 upp från Medelhavsländerna. Tistelfjärilen har varit mycket vanlig på våra 
breddgrader denna försommar och det har förstås tidningar och andra medier 
uppmärksammat. Här fångade jag en av dessa med min kamera.


1 kommentar:

  1. Visst är den vacker ,första året jag inte sett den år ,brukar se den på vår holme varje sommar !

    SvaraRadera