onsdag 12 juni 2019

I denna ljuva sommartid (humleblomster)

Försommaren är en av de årstider som jag tycker bäst om.
Det är nu grönskan är som fräschast, som ny lycksalighet (som det
står i sången). Kvällarna är långa, ljusa och försommarvarma (får man hoppas!). 
Det är nu växterna blommar i överdåd och många av djuren får sina ungar.
Och så är det humleblomstren som väcker min uppmärksamhet.


 
Kanske lite otippat, 
men dessa obetydliga blommor är en av mina favoriter.
Humleblomstren.

 
Vid mitt barndomshem får dessa vilda blommor blomma bredvid
trappan in till huset. Blommorna som har så vackra frodiga och gröna blad
med de oansenliga purpurbruna blommorna. I början av blomningen hänger blomman 
ner som en klocka, vid fruktmognad sträcker blomskaftet på sig och blir rakare.
Växten är mångårig och har växt bredvid trappan i många år.

 
Fotot ovan knäppte jag för ca en vecka sedan och om inte det fotot
visar känslan av försommar, ja då vet inte jag.
Solljuset, de gula solögonen och så det gröna gräset!
Försommar när den är som bäst!


Nåja, de blommande timotejstråna är också riktigt mycket försommar.
(Med lite solögon i bakgrunden!)
En härligt årstid och så mycket härligt ute i naturen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar