onsdag 26 juni 2019

Att utmana myggen....

Måndagskvällen tog sambon traktorn ut till vårt sommarparadis, för
nu skulle det jobbas i skogen! Ni skall veta att nyårshelgens storm ger
ännu arbete i våra skogar, suck. Jag packade ner oömma kläder,
lite frukost och så satte jag mig i bilen och rattade efter.



Sommarkvällar där ute är underbara, i alla fall när solen skiner.
I år är det ett myggår och en och annan mygga surrade runt i luften,
med det rätt kylslagna vädret gjorde att dom inte var speciellt aktiva.
Och vad är bättre än myggfria kvällar!



Här ute är naturen vår trädgård, men några mångåriga 
trädgårdsväxter har ju förstås också hittat hit ut.


Jag satte mig på en sten ute vid vattnet och kisade emot solen.
En sädesärla satte sig på en sten alldeles bredvid mig 
och hade sin kvällstvagning.
Den tycktes inte besväras av att jag slöglodde på den en lång stund.
Det var så härligt där i solen, och där mellan vassstråna kändes kvällen
plötsligt så varm och levande.



När solen börjar sänka sig ändrar sig ljuset hela tiden.
Färgerna förändras och blir mycket varmare, mjukare.




Det är roligt att gå runt med kameran och fånga nyanserna där ute.....


... och dra in doften av strandens blomprakt.
Så gick vi in på kvällste och lyssnade till radions sommarprat.


Jag vaknade på tisdagen till regnsmatter på taket. 
Det var en skur som kom över oss, men hela dagen såg vi mörka
moln både mot söder och norr men inget mera regn över oss.



Vi jobbade i skogen med att dra ut omkullblåsta träd.
Okej, det var väl mest sambon som vinschade ut trädstammarna ut skogen
och det var han som lyfte stammarna på skogskärran, men jag var
behjälplig så att säga och rykte in där det behövdes.



 Det var vackert i sommarskogen. Stora ormbunkar växer överallt
och de väna linneorna började slå ut sina klockor.
Och så var det ju myggen då. Vi var nedkletade med myggmedel
(som doftar så förfärligt) och faktiskt klarade vi oss riktigt bra.
Men visst blev vi blodgivare till en och annan mygga...
Det bjöd vi på.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar