måndag 13 maj 2019

Söndagen som bjöd på regn och blåst...

Morsdagen blev en kylig dag med både regn och blåst. 
Det var riktigt kyligt trots flera plusgrader och garanterat ett helt annat
väder än fjolårets mors dag när vi svettades i vårsolen...



På morgonen satt en koltrast utanför fönstret hemma hos oss.
Den såg ut att fundera över detta med väder och vind.
 

Regndropparna hängde i björkens små löv.
Regn och rusk. Men redan idag tackar hela naturen för vätan och
gräsmattan ser grönare ut för var timme solen skiner!


Vi firade tillsammans med sonen redan på lördagen. På söndagen skulle vi
fira svärmor. Vi är fem mammor och med stora delar av våra familjer blir det
alltid en stor fest. Det blev "alla tar med sig något", grillat och sallader som gällde
 när det kom till matbordet. Och vi lät oss väl smaka medan västanvinden röt utanför 
fönstren och regnet hängde i luften eller strilade ner.


Efter maten skålade vi i bubbel. Vi hade ju tänkt ta champagnen först,
men den yngsta av firarna hade somnat i bilen, så vi väntade med
detta spännande ögonblick en stund... och det blev efter maten det!


Pappa hade målat lilla damens naglar blå "kolla, kolla!".


Dagens kalasande avslutades med bakelser från Aroma och en hel del hembakat.
Så vandrade sambon och jag hemåt i det gråmulna vädret och
vi var så mätta och belåtna att vi inte orkade göra många knop den kvällen.

Vardagsglädje:
*är att få gjort något jag skjutit upp i flera veckor 
*är att gå och lägga mig på kvällen och plötsligt inse att jag inte
åt upp all choklad när jag tittade på tv. Då kan jag stiga upp och äta det sista
* är att titta ut genom fönstret och se på fåglarna 
*är att få oväntat besök
*är att se en blomma jag arbetat med slå ut
*är en telefonsignal. Då vet jag att någon tänker på mig
*är att få åka med någon till en butik
* är att få stiga upp och klara mig själv

(ur boken "Kvinnor och kakor längs Kyro älv" av Maria Österåker).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar