måndag 29 april 2019

Våren har tagit ett stort kliv framåt

Snart är även april månad slut och vi klampar in i månaden maj.
Men ännu återstår morgondagen, valborgsmässoaftonen.
Och oj, vilken april månad vi har haft! Månaden har bjudit
på både snöstorm och sommartemperaturer! Med underbara
solnedgångar! En riktigt solig april månad har vi haft med veckor av
solsken utan minsta moln!


Även veckoslutet har avlöpt i solens tecken. 
I går kväll vandrade jag ute på slätten när solen har varit i nedåtgående, 
bara för att få njuta av det vackra vårvädret. Här ovan ett foto av 
blommande vide, som lyser emot kvällssolen.


På lördagskvällen firade vi M som fyllde jämna år. Hon hade bjudit in till
dans med orkester i byns lokaalin. Kvällen började med kaffe och bakelser
och kakor och småsalt.... och jag fotade inget på hela kvällen...ett bevis
om något att det var en trevlig kväll för både gäster och jubilaren!


Nu har jag också börjat räfsa lite i min trädgård. 
De blå scillorna har brett ut sig i gräsmattan och det finns flera
ställen som får stå orörda för krattans framfart.


Förra veckans värme satte verkligen fart på naturen.
Tittar man efter ser man häggens blomknoppar som sväller.
Men denna vecka utlovas ett bakslag och jag är glad att inte
alla lövträd har gjort sig redo.


I kväll såg måbärsbusken ut såhär, den finns bredvid våra postlådor
och är tyvärr rätt utsatt för nordanvindar....
Nu ser vi fram emot morgondagen som ännu utlovas bli varm,
men sedan gäller det att plocka fram varmare kläder igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar