onsdag 10 april 2019

Papegojtulpaner

Kännetecknande för en papegojtulpan är att den har förvridna
och frasiga blomblad (de s.k. hyllebladen). Dessa tulpaner finns i många 
olika färger och de är mutationer av en vanlig tulpan (alltså inte beroende 
på några mänskliga korsningsansträngningar här inte!). Papegojtulpanerna var 
mycket uppskattade redan på 1600-talet och därför finns de avbildade på
många kända målningar. Hela blomman är ju ett riktigt konstverk!
Kan man annat säga än att här är en otroligt vacker tulpan!



Härom dagen kom sambon hem med en stor bukett alldeles 
nyplockade papegojtulpaner. Så färska, så vackra!
Både sambon - och vår trädgårdsmästargranne - vet hur man skall 
få mig lycklig....


 
Själva blomman är ett riktigt mästerverk. 
Röda och vita blommor fick jag.
Och tittar man efter ser man strimmor av svart på de
röda hyllebladen och grönt på de vita, som om en konstnär hade 
målat med varsam hand.



Dessa papegojtulpaner är mycket hållbara.
 Ännu efter en vecka ser dom
fortfarande lika fräscha och vackra ut. 
Naturens under! 
Med ett leende på läpparna  har jag njutit mitt morgonkaffe 
tillsammans med dessa papegojtulpaner i en hel vecka.
Det tänker jag fortsätta med.... Länge ännu.....

1 kommentar:

  1. Så vackra och ovanliga i mina ögon!
    Men nyplockade i denna vinterstorm hur är det möjligt?

    SvaraRadera