tisdag 23 april 2019

När påsken är över tar sommaren vid

Så har vi då avfirat årets påskhögtid.
Vårt påskfirande blev mycket lamt eftersom jag även lyckats dela
med mig av mina "förkylningsbobbor" till sambon... Men visst har vi även
njutit av den soliga påsken. Jag har satt lite potatis och sått blomfrön
 i växthuset, jag har rensat i blomrabatterna vartefter snön har smält undan
och så har vi jobbat lite i skogen. Allt medan vi hostat och harklat oss.
Men nu är förkylingen överstökad för denna gång, så allt är frid och fröjd igen!



Årets påskliljor och gula tulpaner har blommat ute bredvid ytterdörren 
under påskhögtiden. Den snöhög som syns på bilden ovan den fanns där på
långfredagen, men numera (efter fyra dagar) är den snöhögen ett minne blott.


På påsklördag när snön smälte under mina ölandstok, då dök
dessa väna krokus fram i solskenet. Lökarna satte jag i rabatten
när vi flyttade till gården och varje vår visar de sin strålglans.


På påskdagen lyste dessa krokusar upp i rabatten.


Under körsbärsträdet har jag också några krokusar som år efter år
poppar upp när vårsolen lyser. Tänk att dessa allra första vårblommorna
är så ljuvlig, jag går runt i trädgården varje dag och kollar så fort snön smälter...



Sälgen blommar ute i naturen. Dessa bilder knäppte jag 
på skärtorsdag, idag var buskarna helt gula.


Numera kvittras det i varje snår. Ja, och det tjattras också eftersom trastarna
har anlänt. Det var ett fasligt liv längs mina skogsstigar idag. Fåglarna
sjöng och vissa hade hittat en ny partner och flög vackra piruetter.
Många säger att de tycker det är mycket mindre av fåglar denna vår,
men jag håller inte alls med. Visst har flyttfåglarna kommit i mängder!


Fåglarna sjunger i vårsolen. 
De njuter precis som vi människor av dessa varma dagar (och
varmare skall det visst bli!). Idag meddelade dagstidningen att vi kommer
att få varmare än nere i Spanien. Härliga, soliga, varma vårdagar
som påminner som sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar