lördag 27 april 2019

En vecka med sommar redan i april!

Denna vecka efter påskhögtiden har bjudit på riktig sommarkänsla.
Termometern har stigit över 22 grader i skuggan - och hur härligt det
har känts i solen det kan jag inte ens beskriva. Snön har nästan smält även
på skuggiga ställen, trots att vi brukar säga att varken snön eller tjälen
ger med sig innan vårregnet kommer. Inte minsta regnmoln har vi sett,
varje dag blå himmel och ljumma kvällsvindar....


Jag har förstås njutit av mina första vårblommor. 
Här är det krokus och scillor som blommar.


Timmar efter snön har smält står dom där, de blommande krokusen.
Vilka hjältar! Vilken fröjd om våren!



Inne i yttre farstun med fönster som låter kvällssolen flöda
har jag njutit av tulpanerna och den allra sista fägringen.


Annars är det just så här som våren ser ut. Grå, brun och färglös.
Men i veckans värmebölja har lövsprickningen tilltagit och bland de
torra fjolårsgrässtråna börjar gröna strån titta fram....


Mina rabarber spirar bland torra löv och grön kirskål...
och snart blir det dags för vårens första rabarberpaj....



Och vet ni, det är inte enbart i mina rabatter som det blommar,
jag har inspirerats att köpa två nya blusar på temat blommor!
Jag som sällan köper nya kläder har denna vår införskaffat något blommigt
och nytt. Det är flera år sedan jag köpte nya blusar, så jag började 
misstänka att "en och annan" började bli less på mina gamla paltor.....


Denna vackra aprilvecka har också bjudit på många vackra solnedgångar.
Var och varannan kväll har jag varit ut med kameran.






De tre senaste kvällarna har vi haft fantastiska solnedgångar.
Röda och vackra. Sand från Sahara har blåst upp i atmosfären och gjort
att vi fått dessa spektakulära solnedgångar.






Häromkvällen stod jag ute på slätten och fotade solen när den sakta försvann
bakom trädtopparna.... Vårens fåglar kvittrade, annars rådde en stilla vårkväll...
Det var mycket härligt med sommarkänsla redan i april!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar