torsdag 11 april 2019

Att bonga vårtecken

Snart börjar jag bonga vårtecken igen. För nu har solen åter
gjort entré och nordanvinden har börjat avta. Snön som yrde in i
mängder börjar smälta, men någon riktig vårvärme är det inte ännu.
Idag var det tyst ute på slätten. Inga lärkor eller tofsvipor som drillade,
månne snöstormen gjorde livet alltför surt för våra vårfåglar?
I lördags hade vi vårens varmaste dag, kring 15 grader i skuggan och
satt man i ett "solbo" då kändes vinterkläderna onödiga.


Vi gick över isen till vår sommarstuga. Sambon gick före och
han gick med händerna nedkörda i byxornas bakfickor. Så där somrigt,
så där som om han hade velat slänga av sig jackan....




Inne i viken låg isen ännu tjock, men man kände att solen åt
av isen både uppifrån och från undersidan.
Vi höll oss nära strandstenarna där vi vet att det är grunt vatten.


Kring våra sommarhus fanns nästan ingen snö, det var endast
havsfjärden som låg vit och istäckt. Jag satt ute och lapade sol
medan sambon kollade runt. Tänk att vi snart kan övernatta härute igen!
Njuta lugna kvällar med heta bastubad, god mat, ljuva toner
från radion och kanske ett och annat korsord.... Snart är det dags!


Vi vände tillbaka över isen, tillbaka till bilen vid stora vägen...



Sambon gick före mig och jag kom efter med kameran.
När jag vände mig om såg jag hur våra skor hade gjort avtryck
i istäcket. I lördags jobbade solens värme med att bryta
ned vinterns is. Nu har vi haft några kalla dagar och nätter, men
snart är det allt för farligt att röra sig där ute på det frusna vattnet....


Snart flödar havsvikens vatten åter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar