torsdag 18 april 2019

Bastusäsongen inledd

Idag inledde vi bastusäsongen ute vid vår sommarstuga.
 Först blev det en härlig solig stund ute på verandan sedan blev det
en skön varm bastu följt av årets första grillkorv.
Det är nu villasäsongen tar avstamp.
Det blir avstamp för naturupplevelser och det sköna kravlösa livet!


Jag började med att sätta mig på bastutrappen och kolla ut över vår 
havsvik. Här på trappan har jag suttit så många morgnar
med en kopp kaffe och njutit i värmen från solen.
Idag var det också varmt, men ännu har inte isen smält.
Himlen ser ut som sommar, men det blå havet är ännu vit vinter.....

 
Jag kollade in isen. 
Den var flammigt gråblå, kanske just det som kallas "rutten is". 
Särskilt stark och hållbar såg den ju inte ut att vara... 
Tack och lov att vi kunde hålla till på landbacken.


Två tranor kom flygande förbi. De flög en sväng över fjärden och
så återvände de till skogsområdet mot väster igen.


Vi eldade i bastun och fick upp värmen till 80 grader.
Bastuvärme är det bästa när man vill bota en förkylning!
(Det bestämde jag idag och inte mår jag direkt sämre nu efteråt...)


Allt medan småfåglarna kvittrade där ute bland träden satt vi inne
i villan och grillade varsin korv till middag. Korv och bastu hör
till ett av de allra bästa vårtecknen!
Särskilt när vi är ute vid vårt sommarparadis!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar