torsdag 28 februari 2019

Februari månads händelser

Februari är en snabb månad (den har ju så få dagar)...
Så här på månadens sista dag är jag så tacksam över att kunna vara inomhus,
för usch för dagens storm och yrsnö längs isiga vägar!
Februari började härligt vit  med djupsnö och många minusgrader.
Det blev några dagar med sol och blå himmel och jag kände mig
verkligen lycklig över allt det vita mot den blå himlen.


 
 Alltså, vi hade det så vackert med ny och bländande vit snö i träden
där i början av månaden. Ja, mycket snö överallt...
 

Men sedan blåste det upp till riktigt blidväder, med varma föhnvindar och
 massor av plusgrader. Efter några regnskurar förvandlades våra
vägar till isbanor, där ingen sand i världen hjälpte - och så fick vi flera dagar 
med minus följt av dagar med plusgrader, följt av kyla och sedan regn...
. Det känns som om februari har varit ishalkans månad. 
Denna februari har jag varje dag tackat
mina icebugs-skor att jag klarat livhanken...


Februari har varit en månad rik på insändare i våra dagstidningar. Både
kommunfusion, åldrings- och hälsovårdsfrågor har diskuterats flitigt.
Det märks att vi denna vår står inför flera val som anses viktiga för både
vår region, vårt land och vårt Europa. En trevlig överraskning för oss 
finlandssvenskar var att vi äntligen uppmärksammades i Sverige. Jodå,
Svenska Akademin utsåg för första gången en finlandssvensk poet!
(Tua Forsström kommer att efterträda Frostenson på stol nr 18). 
Ute i världen har Venezuela, Indien-Pakistan och IS-krigarnas fall 
uppmärksammats. Men vi, vi bara sitter framför tv:n och kollar skid-VM
i Seefeld, och varje dag hoppas vi på medaljer. Igår knep vårt hopp Iivo en
bronspeng som vi är såå nöjda över - trots att han inte själv alls var nöjd...


För egen del har februari varit en rätt omtumlande månad.
Åter en milstolpe i mitt liv, fast mera berättar jag inte...
Nu sjunger alltså februari på sista versen och som den 
optimist jag är så ser jag fram emot mars ("lång och kall", som min
mamma brukade säga)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar