fredag 15 februari 2019

Klimatförändringen

Klimatdebatten intresserar mig och jag har den senaste tiden försökt
sätta mig in i vad en klimatförändring innebär.
Redan från början måste jag tillstå att ändringar i klimatet och
miljöförstöringen är riktigt skrämmande. Nu skall det bli intressant att se
vilka frågor som tas upp under politikernas debattrundor inför
vårens riksdagsval och EU-val här i landet. Trots att klimatfrågan
är en global fråga är även det lilla en bit av det stora....

 Ett är i alla fall säkert, dagens människor blundar för klimatet.
Visst, vi källsorterar, har tygkasse med till affären, vi försöker äta mera grönt
och om vi köper kött skall det vara inhemskt. Lite har vi ändå lärt oss!
Men i det stora hela: vi kör bil till jobbet precis som förr, vi unnar oss 
en flygresa till södern minst någon gång per år och så unnar vi oss matingredienser
från jordens alla hörn. Gröna oliver, kaffe, jordnötter och palmolja i det 
lokala bageriets godaste kaffebröd.....
Vi har uppnått en god levnadsstandard och den vill vi absolut inte pruta på!
Skyhöjer politikerna bensin- och dieselpriset då kommer vi också att gå ut på 
gatorna, precis som de gula västarna i Frankrike. För skall alla börja köra el-bilar
då blir mitt vrålåk plötsligt värdelöst och då kommer allas el-laddning att dra så 
mycket el att vi blir tvungna att bygga mera kärnkraftverk, som vi inte vill ha...
Och vi vill inte heller att de rika skall kunna sko sig medan de stora 
massorna bara blir fattigare och fattigare....
Vad är då vår demokrati värd? 
Nej, det är inte enkelt att reda upp den snabba klimatförändringen. 
Det är svårt att ändra ekonomernas sätt att tänka när det är vinster som skall uppnås.
Med "mördande reklam" och årets snyggaste trender som skall locka.... 
Och i den globala världen är vi inte värst, vi bor till och med i ett av de bästa
av länder, så varför skall just vi bli tvungna att ändra oss....
(Märker ni att jag provocerar?)
Jo, vi måste dra vårt strå till stacken.
Vi måste också tänka om. Vi måste bli bättre, till och med bäst!
Världens alla klimatlösningar kanske inte passar ett nordligt klimat, vi måste lära oss.
Trots det skall vi exportera våra ideér på klimatsmarta lösningar.
Nu sätter jag mitt hopp till alla landets klimatsmarta företag. 
Jag säger bara: Heja ungdomar -  det är ni som skall utveckla
 tekniken för ett bättre klimat!
Forskning, ny teknik, en bättre värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar