fredag 8 februari 2019

Tidstips

Den här veckan hade jag anmält mig till en föreläsning med 
författaren, föreläsaren och fysikern Professor Bodil Jönsson från Lund
i Sverige. Tyvärr blev föreläsningen inställd på grund av det snöiga vintervädret,
men tack och lov hade vår dagstidning en intervju med henne, så några
kloka råd angående tid kunde jag i alla fall läsa. 
"Med högre ålder blir vi sämre på detaljer, men bättre på att förstå 
sammanhang - både gamla och nya sammanhang. Vi blir också mer noga med
mål och mening, och vågar välja bort sådant som vi inte tycker känns så
meningsfullt."  Ja, precis vad jag också har kommit fram till, 
men kanske inte satt till pappers....


  Idag tänkte jag i alla fall skriva om två tidstips. 
För det första: Skriv ner er släkthistoria! När man blir äldre kommer man ofta
underfund med att man har så många frågor som man aldrig hann ställa till sina
föräldrar så länge dom levde. Förr kanske man inte brydde sig eller så
visste man inte vad man skulle fråga. Jag bad en gång min pappa skriva om hur det
var "förr i tiden". Och jo han plitade ned några rader från sin egen ungdom - sådant
som jag inte hade en aning om...  Idag är dessa papper värdefulla för mig.
Idag är det min tur att plita ner saker och berättelser från mitt liv, det som
hände före min son föddes, sådant som han naturligtvis inte vet om och inte ens
vet att fråga om. Jag har de senaste månaderna skrivit en släkthistoria från min fars sida, 
och där har jag dykt ner ända till 1500-talet. Nu skriver vi kusiner om vår egen närhistoria, 
vi är ju spridda över halva jordklotet och jag vill mina eventuella barnbarn skall veta 
vår släkthistoria. Så mitt tips till er blir att skriv ner allt ni vet, det finns någon
längre fram som kommer att bli så tacksamma!


Ett annat litet tidstips hämtar jag härifrån byn. 
Sedan flera månader tillbaka träffas byns seniorer (eller daglediga)
varannan vecka för att prata om gamla tider. De har en dragare som är
 historieintresserad och så har de spikat ett diskussionsämne varje gång.
Nu har de avhandlat byns gamla gårdar (hemman), lokala ord och uttryck, 
minnen från skolan när det var småskola och folkskola, byns gamla namn på
åkrar, ängar och steniga skogsbackar (sådant som vi inflyttade inte har någon
som helst aning om), historiskt kända personer i byn osv. Nästa gång kommer
gänget att kolla på foton och namnge event okända på fotona.
Så, ett litet tips för att skapa grann-gemenskap - och samtidigt kanske 
uppleva gamla minnen: lär vidare om er egen bys, förorts, stadsdels
minnen och berättelser. Skriv ner och dokumentera.
Allting ändras och snart finns ingen som längre kan berätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar