torsdag 25 maj 2017

Våren med "häran"

Den här våren började trögt, men nu har den kommit ifatt.
Lite regn och massor av solsken har gjort susen.
Det börjar grönska ute i naturen, björkarna har stora mössöron och
i går kväll hörde jag göken. Västergök (det tackar vi för!). Svalorna har
kommit och ute på slätten hörs storspoven. När jag jobbade ute i jordgubbslandet
hade jag småfåglarnas kvitterkonserter som bakgrundsmusik....
Allt medan vårsolen värmde.



Bofinken kikade ner på mig där den satt uppe i en stor björk.


Kollade bakåt och så stämde den upp med skönsång igen....
Jag önskar alla kunde lyssna till den konserten, för den här sången
den betyder Våren Är Här!


Hela veckan har vi haft vackra solnedgångar med ett härligt kvällssken.
Vår ek, som numera växt till sig rejält, hade vackra svällande bladknoppar
häromkvällen.



Och det bästa av allt: Vi har häran!
Vårbruket är klart för i år! 
I går sådde vi in en naturäng, det blev det sista.
Haren skuttar vidare över nysådda fält (att få "häran" betyder att nu är
vi klara med något, denna gång vårbruket. Att få "enjishäran" 
 betyder att höbärgningen är klar, osv.) 

2 kommentarer:

  1. Nja, Häran tycker jag inte om när den kommer till sommarstugan och äter opp alla mina blomknoppar, men fågelsången är ju underbar nu på våren!

    SvaraRadera
  2. Ja du våren är en underbar årstid.
    Hoppas att du får en finfin sommar.

    Tjingelingen från Rantamor som är lite blogglat just nu....

    SvaraRadera