lördag 27 maj 2017

Lite ett av varje denna regndag

Idag är det en regndag. 
När jag åkte till affären tyckte jag att allt såg mycket grönare
ut än i går. När jag sedan körde hemåt igen efter en halvtimme var
det ännu grönare. Alltså, på en halvtimme! Grönare!
Regnet gör susen!


Regndagar är inomhusdagar. Skönt ibland att bara skrota på här inne.
Idag står bl.a. bakning och lite städning på programmet.


Och så hinner jag kolla igenom foton jag knäppt de senaste veckorna.
Våren är en härlig årstid. Fotot ovan tog jag en sen kväll ute vid villan. 
När jag ser fotot kommer jag ihåg känslan, hur det kändes just där och då.
Jag fick kisa mot den nedåtgående varma solen. Vattnet i Påttin låg spegelblank.
Ibland plaskade några lekande gäddor och bildade ringar på vattenytan.
Småfåglarna sjöng i skogen.


Här en ståtlig sångsvan, Finlands nationalfågel.
Den fotade jag när vi var ut på vandring häromkvällen.
Vid Björnhällsfladan, med snöflingor i luften.


En annan vacker vårkväll fotade jag svanparet som byggt bo.
 Boet är stort och ståtligt, det är byggt av olika växtdelar som främst 
tagits från sjöbottnen. Honan lägger 4 till 7 ägg och ruvar i 3-- 36 dygn.
De senaste åren har det blivit mycket mera vanligt att se
sångsvanar i våra vatten, vi ser alltid flera häckande par varje sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar