lördag 6 maj 2017

Den vackra vårkvällen

Efter en vacker dag följer en vacker kväll.
Det blev årets första ljumma vårkväll. Till och med vinden hade gett
sig till vila. En vacker kväll, en kväll som gjord för lite bastubad ute vid
vår havsfjärd, tyckte vi. Klockan hann bli åtta på kvällen innan vi kunde hoppa in
i bilen och bege oss ut "till skären".


Det var hit ut till havet och stenarna vi begav oss. Vi började elda inne i bastun
och bastukammaren och medan vi väntade på att det skulle bli 
varmt inomhus gick vi ned till Rinilin (ett dike) för att se på gäddorna som simmade
upp längs diket till Påttin (en grund glosjö för att leka.


I Påttin simmade två knipor. Honan först och hanen efter. Jag försökte smyga mig
närmare (bakom granen), men dom upptäckte mig (jag med röda jacka, ett riktigt
utropstecken) och tog till flykten. Deras vingslag ekade i den stilla kvällen....


Den som däremot lydigt satt kvar när jag skulle fota var en liten groda.
Den satt snällt kvar på strandstenarna...


Kvällen var annars helt underbar. Inte minsta krusning på vattnet.
 I skuggan låg ännu lite is kvar (landkallan), men annars 
var stora fjärden helt isfri.





Jag tycker om den tidiga våren här ute i stenarnas rike.


Det blev lite vårkrattning medan jag väntade på att bastun skulle bli varm.
Det var en stilla kväll, nåja alla fåglarna höll kvällskonsert.,
så riktigt stilla var det väl inte....


Solen gick ner och färgade det  platta havsvattnet vackert rosa.



Så vackert. Så rofyllt.
Och så blev bastun varm.


När vi hade bastat fick vi njuta av denna vackra syn när vi
satt och drack te och åt nattsmörgås.
Vilken vårkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar