onsdag 11 januari 2017

Seniorbio och fastlagsbulle

För några dagar sedan fick jag en förfrågan från en av barndomsvännerna
om jag ville komma på Seniorbio. Hmmm.... Seniorbio? Men vad är Seniorbio? 
Jag kollade på nätet och där stod att "Seniorbio är Bio Rex` föreställningstjänst
för lite äldre filmvänner". Jaha! Vidare läste jag att man förevisar
"aktuella filmnyheter med fokus på högklassiga inhemska och
utländska drama-, komedi-, historie- och dokumentärfilmer".
Jaha, men senior... när är man senior?
 Ja, jag hakade väl upp mig lite på ordet där...
För jag känner mig inte som senior....jag har ju några år till pensionen ...
Alltså när blir man senior?
Okej, äldre är jag helt klart. Äldre men inte gammal, så det så...
Okej, Seniorbio visade sig var ingenting annat än bio kl 15:00 och till halva priset!
Där behövdes varken pensionärskort eller annat som bevisar att man är 
en äldre filmvän. (Det visade sig faktiskt att dagens  biopublik var i varierande åldrar
och vi var vaken äldst eller yngst. Där ser man!).
 Och denna onsdag skulle bion visa "Etthundraettåringen som 
smet från notan och förvann".
Härligt, den filmen ville jag gärna se!

+

Vi ställde oss i kassakön några minuter innan kl 15 och oj, vi var inte ensamma!
Bion visade två olika filmer denna onsdag.
(I Vasa är det Seniorbio första onsdagen i månaden - som ett litet tips).
Och filmen då? Jo, Etthundraettåringen var roligare än Etthundraåringen....tyckte jag.
 Filmerna bygger på en bok av Jonas Jonasson och den mustiga berättelse om 
Allan Karlsson och hans smällande internationella bravader.
Och oj, vi satt faktiskt och skrattade ofta, ofta.


Innan bion hade vi stämt träff för att ta en kopp kaffe med tilltugg.
Så härmed kan jag meddela att årets första fastlagsbulle är inmundigad!
Det blev en trevlig onsdag det här! Den bara rann iväg!

1 kommentar:

  1. Det visste jag inte att det fanns seniorbio ... tack för tipset!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera