söndag 1 januari 2017

Nu skriver vi 2017!

Så får vi skriva ett nytt årtal, 2017.
Hade min pappa levt idag hade han högtidligt satt sig vid stora
bordet i vardagsrummet med en gammal dagstidning och med en kulspetspenna i handen.
Sirligt hade han sedan börjat med att  plita en tvåa, en nolla, en etta och en sjua på tidningspappret.
Över hela tidningen, massor av gånger. 2017.
Sirligt. Slängigt. Rakt. Snett. Bråkigt. Snällt. Det nya årtalet 2017 skulle präntas in!
Jag kan se honom framför mina ögon hur han skulle ha suttit där vid bordet i dag 
på nyårsdagen
(innan släktkalaset och innan backhoppningen i tv).
Och så till sist skulle han ha deklarerat "Nu är det klart! Ett nytt årtal!"
I min barndom brukade nämligen min pappa måla / förbättra gamla möbler åt folk och
alltid målade han in årtalet någonstans, så det gällde att pränta in det nya årtalet i hjärnan
och dessutom få den rätta snitsen på siffrorna.
 2017!


Vi firade in det nya året tillsammans med våra vänner i går kväll.
Precis som vi gjort de senaste 29 åren. Vi brukar äta gott, titta på "Grevinnan och
betjänten" i tv och sedan luta oss tillbaka i soffan till tolv-snåret då vi kan
önskar varandra "Gott Nytt År!".



Raketer njuter vi av i tv:n och genom att titta på grannarnas pangande (detta
eftersom vi alltid har haft hundar och trots att de inte längre finns ibland oss
vill vi ju inte frångå ett vinnande koncept). Nu har vi damer laddat upp oss 
för resa ned till huvudstaden, bara för att det är ett nytt år och för att vi kan!
Så huka er presidenter och statsministrar för här kommer snart
tre laddade fruntimmer och knackar på!
(Ja, ni som var med i går kväll vet varför jag använder mig av
den här formuleringen, hihi...)
God Fortsättning på år 2017!
Nytt blad, nya möjligheter!
... "Nu är det klart! Ett nytt årtal!"....

1 kommentar:

  1. Så kul med sådant firande vi har aldrig firat nyår tillsammans med någon för alla firar ju med dom som de brukar fira med .Då man inte har syskon heller på verken en eller annan sida blir det så . Ni har något i görningen ser jag god fortsättning på det nya året !

    SvaraRadera