tisdag 3 januari 2017

I dag fick jag brev från Presidenten

För någon vecka sedan skrev jag ett e-postmeddelande till president Sauli Niinistö
och i dag fick jag svar från republikens president.
"Jag har mottagit Ert brev om jourreformen vid Vasa sjukhus. Eftersom det kommit
uppemot 3 500 brev måste jag svara alla gemensamt:" så började han sitt brev.
Jag hade faktiskt inte förväntat mig svar eftersom det i media framgått att endast de
som uttryckligen begärt svar skulle få svar. Men som den artiga president vi har så sände
han ett gemensamt svar till oss alla!
Jag tackar Presidenten för att han svarade på mitt brev!


Presidenten förklarade hur han såg på saken med jourreformen både ur en politisk
och en juridisk aspekt. I brevet redogjorde han utförligt för vad han anser med det uttalande
som han gjorde i samband med att han stadfäste lagen: "Rätten att använda det egna språket,
finska och svenska, är en rättighet som tryggas i grundlagen. Detta är särskilt
viktigt för dem som är sjuka."...."I detta fall innebär det enligt min uppfattning att 
jourtjänster kan överföras från Vasa till Seinäjoki endast om det vid överförandet råder
säkerhet om att patienterna får dessa tjänster på finska eller svenska enligt eget val."
 Brevet avslutades med:
"Högaktningsfullt,
Sauli Niinistö
Republikens president"


Det känns ganska bra att ha fått detta brev. Det känns ganska bra att presidenten har
uttalat sig. Och det känns ganska bra att åtminstone landets högsta tjänsteman 
tycker att det är viktigt att alla skall få vård på antingen finska eller svenska.
Och vilket vårdspråk? Ja, språket väljer Du
och det måste sjukhuset tillgodose!

Dagens foton tog jag i mitt barndomshem idag. Eftersom vinterkylan har
dragit in gällde det nu att sätta på mer värme inne i huset.
Lite vacker rimfrost på fönstren och en vacker solnedgång där ute. 
Vintern är vacker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar