fredag 30 december 2016

Tillbakablick 2016, del 2

Sommaren 2016 blev en si-så-där sommar när det gällde vädret. Juni var rätt solig men inte
så där varm som jag drömt om. Samma gällde för juli. Och så kom augusti som
blev en blöt historia, blötare än i mannaminne . Det regnade dagar i streck och 
våra vackra sädesåkrar stod under vatten... suck! 
Nä, sommaren 2016 njöt jag av men
den läggs inte på minnet som den varmaste och vackraste....


Sommaren är trots allt njutningarnas årstid, våra ljusa nätter
 är något alldeles speciellt här uppe i norr!


I början av juli drog sonen in i det militära och vi åkte ner till Dragsvik på Öppet Hus.
Sonen var stor och ståtlig i sin mundering och han visade oss omkring på området.
Vi tog lite extra tid på oss och hann även titta oss kring i både Hangö och Ekenäs.


I Hangö pågick Hangö regattan och i inre hamnen låg segelbåtar i dubbla rader...


och i Ekenäs strosade jag kring i den gamla delen av staden i arla morgonstund
innan vi åkte vidare till Dragsvik. Efter att ha hälsat på sonen stampade vi
gasen i botten på bilen och susade norrut igen för att hinna med
sambons kusinträff ute i Alskat.


 Juli betyder villaliv ute vid vår havsfjärd. Det är så härligt att vandra
stigen ner till en varm bastu framåt kvällskvisten....


..efter en varm dag ute på myren där vi plockat hjortron. Här ett fat med både
mjuka "gummor" och hårda kart .


Vi spelade kort inne hos villagrannarna och ...


jag bjöd på färdkost åt cyklister som tränade till Botnia-cyklingen.
Vi skrattade på sommarteatrar ute i det fria, jag träffade mina fd kollegor igen
och vi var ut på cykelturer, båtturer och mötte många vilda djur nattetid.


Sommarens höjdpunkt blev skolträffen uppe på Bjärji. Det blev en helkväll
med minnen, skratt, god mat och pladder långt in på nattkröken.
Jag som hade varit livrädd att jag inte skulle känna igen
mina fd skolkamrater hade ändå koll på de flesta. Hela vår klass var samlad
(två finns inte längre) och det var spännande att höra vad livet
hade fört med sig sedan vi gick på tredje klass.


Juli var också de vackra solnedgångarnas månad.

 
och massor av god mat, som här när vi tillsammans med vänner var till 
växthusrestaurangen i Närpes.



I början av augusti tog vi båten och styrde bort från regnmolnen och ut till det yttersta
havsbandet. Det blev en helt fantastik sommardag på Rödgrund!


Vi fick överraskningsgäster från Stockholm och passade på att visa dom runt
på historiska platser bla Storkyro, Strömsö och Stundars.



I medlet av augusti åkte vi ner till Borgå för att delta i den pampiga dagen
när våra soldater skulle svära trohetseden till landet. Efteråt paraderade 
soldaterna längs stadens gator. En minnesvärd dag. 
Vi hann turista i både Borgå och Lovisa.


I medlet/slutet av augusti var säden mogen för skörd,  men efter allt regn
stod alla åkrarna under vatten. Det här var en hemsk tid för oss bönder.


Det enda goda med allt regnandet var att svamparna trivdes.
Aldrig har jag plockat så mycket svamp som denna sommar!


Potatisen och löken trivdes inte med vätan ute i landet, men inne i mitt
växthus fick jag en fin skörd av både tomat och paprika.


Dessutom bjöd hösten på massor av vitaminrika havtornsbär.
 Vi var ute i yttersta havsbandet många dagar och har nu frysen fylld
med dessa fantastiska bär.


Hösten blev fin och bjöd på givande fiskafänge.



Hösten bjöd på vackra solnedgångar och en hel del vandringsleder tillsammans
med mina barndomsvänner. Vi kunde äntligen tröska våra vattensjuka sädesåkrar
och den torra hösten fortsatte sedan rätt varm in i oktober.


Hösten bjöd på vackra färger inne i staden.


Vi tillbringade många höstnätter ute vid vår villa och då kunde
vi beskåda vackra soluppgångar med dimma som dansade ute på havsfjärden.


En kall oktoberdag demonstrerade jag tillsammans med omkring 10.000
andra på Vasa Torg för 12+1-modellen, alltså fulljour-sjukhus även i Vasa
(ok, nu vet vi hur det gick... och vi kämpar än).


Den första nattfrosten kom rätt tidigt, och naturen ändrade färg.



Den första snön kom i november och vi hade flera kalla dagar.
Så blev det plusgrader igen.... och så minus. Ja, så har det hållit på.
Någon dag minus och så massor av plus.



Frågar ni mig så var de kalla dagarna i december, då när rimfrosten
glittrade och dimman svepte över slätten, då var vintern som bäst!


För sonen blev det "Ohi on" i medlet av december, dagen innan han fyllde år.
Att göra militärtjänst är en milstolpe i varje pojkes/ungdoms liv och nu är 
den avklarad för sonens del.


December bjöd på flera vackra stämningsfyllda konserter, pysselkvällar
och så helgdagar med massor av god julmat och trevlig samvaro.
År 2016 blev ett vackert och minnesvärt år!

2 kommentarer:

  1. Du hade ett fint år och som österbottningar får göra nu är att önska ett gott friskt år till er alla!

    SvaraRadera
  2. Många fina intressanta bilder från ditt 2016.
    Bilder från mitt år har jag inne i huvudet, och det är också en hel del.
    2016 blev ett bra år.

    Nu önskar jag dig/er ett bra slut på året och ett gott nytt 2017.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera