lördag 10 december 2016

Årets stora (nordiska) julkonsert

Allt medan degen som skall bli lussebullar står på jäsning sätter
jag mig framför datorn. Jag tänkte visa några foton från gårdagskvällens
stora julkonsert. Ett gäng musikaliska finlandssvenska, svenska och norska 
artister gav oss massor av julkänsla i går kväll. För dom var det 23:e gången de gav
 denna konsert men för mig och mina följeslagare var det första gången!
När avskedssången, Leonard Cohens underbara "Halleluja" klingat ut,
då kröp det i kroppen: Så vackert!
Men innan dess njöt vi av en nästan tre timmar lång konsert med
många kända julsånger och övrigt.



Helene Nyberg
Konserten började med en hel rad lite moll-stämda julsånger, våra finlandssvenska
julsånger går ju ofta i moll. Det var stilla sånger med många guldkorn av de olika 
sångartisterna, som presenterade sig en efter annan...


Åsa Jinder
...som spelade vackra psalmer på nyckelharpa och bakom henne Tom Käldström
som kan spela alla instrument - och sjunga....


Thomas Lundin
...och Thomas i sin nya look som fick sjunga tillsammans med Åsa
och efter mycket tjat... även med Helen....


Helen och Erik-André Hvidsten
...  Helen som också fick sjunga med den otroligt skönsjungande norrmannen
Erik-André. När han klämde till med "O helga natt"(och inget annat!) då lyfter taket och
tonerna flög ända upp till himlavalvets stjärnor!...


...och här sitter dom fyra sångartisterna och lyssnar till den fina
violinisten Krista Kairaneva och framförallt den urmusikaliska...


Thomas Enroth
...kapellmästaren Thomas, han är en otrolig tillgång för det musikaliska livet
i Svenskfinland med sina trådar ut i den stora världen.


Tack för en fin konsert!
Så många vackra sånger och så många fantastiska sångare och musiker!
Nu....  måste jag baka ut mina lussebullar och i kväll väntar ännu en 
sångafton, men nu får vi själva sjunga med i de vackraste julsångerna!

2 kommentarer:

  1. Ja de va en fin kväll och som man njöt av dessa fantastiska musiker och sångsolister!

    SvaraRadera
  2. 'Lyckans ost' som fått vara med på något sådant, lycka till själv med julsångerna.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera