torsdag 8 december 2016

De ljusa timmarna är så få i december

Den här tiden på året är dygnets ljusa timmarna inte många.
Därför gäller det att passa på att söka sig utomhus för att tanka lite
vintersol -  om solen visar sig. För det mesta har vi haft mulet hela
november och dagarna i december. Men några solskensdag har vi allt 
fått njuta av! I går visade sig solen och jag sökte mig ut
i solskensvädret, men tyvärr hann jag inte riktigt med för solen
var i nedåtgående när jag kom ut på förstutrappen, kl var 14:30.





Min vana trogen sökte jag mig ut längs skogsstigarna.



Och där mellan träden lyste hela himlen gul av solens
sista strålar.


Så hör jag ett brummande, det är sambon som kommer med
vår gamla traktor. Han har jobbat någon timme i skogen
och nu har han hittat en julgran som fick följa med hem.


Den här julgranen skall svärmor få. 
Jag följer efter traktorn hemåt över slätten.


Skymningen sänker sig .
Det var den dagens ljusa timmar...


Inne hos svärmor doftar det julbak.
Hon har bakat jullimpor
och nu bjuder hon oss på limpsmörgås med ost och skinka.

1 kommentar:

  1. Alldeles för få ljusa timmar, men med dina bilder ser jag ljuset, här har dagen varit grå och mörk. Men snart vänder det !
    Jag också bakat julfrallor idag, Rolf gillar mörkt vörtbröd med russin men inte jag.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera