söndag 11 december 2016

Tredje advent

Det är tredje advent och ännu ett ljus blir tänt.
I morse när vi drack förmiddagskaffet tände jag det tredje ljuset.


Eftersom vi idag har haft en solig och kall decemberdag satte sambon
ut ett ämbar med vatten och vid middagstid hade vi julens första islykta!


Runt middagstid steg vi in i bilen och styrde norrut, idag hade vi kusiner (med respektive)
från min pappas sida bestämt att åter träffas för en trevlig eftermiddag.
Vår vana trogen hade vi beställt bord vid RehabCentret i Härmä.


Här en bild som jag knäppte genom bils sidofönster. För har ni sett regnbågen (eller är det en halo) som prydde upp himlen (mellan molnen) till vänster? Lite snö på marken och lite
rimfrost i träden. Vi har haft runt - 10 grader idag.


I Härmä var det tyvärr lite gråmulet. Och det var rätt lugnt utanför den populära lunchrestaurangen.
Här inne serveras ett rikligt stående bord med betoning på lite hälsosammare mat.


Tack och lov var det glass och kaffe till efterrätt! Ja, för den som ville,
och jag vill ju definitivt ha glass som avrundning på en mäktig måltid.
Det blev en trevlig eftermiddag. Tack kusinerna med resp. för denna dag! 
God Jul både till er i norr och söder, hoppas vi ses snart igen!

 
När vi åkte hemåt hade solen gått ner och det var timmen när den blå
skymningen härskade över vår del av världen.
 

1 kommentar:

  1. Fin ljuslykta det där, måste jag komma ihåg.
    Man glömmer allt kul man åstadkommer , och ordet ämbar är ju så kul,
    så nu måste jag leta fram mitt ämbar jag med å göra en ljuslykta.

    Tjingelingen från Rantamor

    SvaraRadera