torsdag 1 december 2016

Första luckan

Första december och man får öppna den första luckan i julkalendern.
Äntligen, tänkte jag när jag var liten.
För när jag var liten hade jag nästan alltid en julkalender.
Ibland hade jag samma kalender flera år i rad och när jag började
skolan fick vi rita våra egna julkalendrar, så då hade jag flera stycken
luckor som skulle öppnas varje dag. Alltid lika spännande, lika glädjefyllt
 (trots att jag visste vad som dolde sig bakom varje lucka....)
Det var något magiskt med dom där luckorna
 (och det gällde att hinna öppna dom innan man skulle iväg till skolan....)


I år hade vi fått en reklam-julkalender på posten och "år-och-dagar-sedan"
i år fick jag öppna en lucka i en julkalender! Idag var det luckan med en 1:a på.
Åååh, jag fick en liten hundvalp!
(Hade det varit i min barndom hade jag säkert redan i skoltaxin
berättat - helt överlycklig - vad jag fick i min lucka. 
Ja, med tindrande ögon dessutom....).
 December är glädjens och förväntningarnas månad.

"Ibland är det som om livet plockade ut en av sina dagar och sa:
Dig skall jag ge allt!
Du skall bli en av de där rosenröda dagarna 
som skimrar i minnet 
när alla andra dagar är bortglömda."
-Astrid Lindgren-

3 kommentarer:

  1. Ja en adventskalender hade jag alltid också när jag var liten, och precis som du gjorde jag nog själv kalendrar också.
    På min tid var man ju glad att bara öppna luckan och hitta en simpel bild, idag ska det vara godis, lego eller plastfigurer....tänk om vi fått det då hade vi varit helt saliga.

    Ha en finfin advent, tjing från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Jag fick dela adventskalender med mina två systrar och öppna var tredje lucka och varje år samma kalender. Den är väl använd men finns kvar ännu i min ägo.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Det inlägget passa precis mig och mina tankar om julkalender i min barndom.
    Ja det var tider det, vi gladde oss av de små sakerna, för de var 'stora' saker för oss.
    Minns också att jag och syrran ritade och målade egna kalendrar, så jätte roligt.
    Jag har gett min små bbb julkalener med choklad i.
    Såg du på Tv 'Landet runt', där en herre var samlare på julkalendrar, han har den allra första och alla genom åren fram till nu, inte dåligt.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera