onsdag 7 december 2016

I tomtens verkstad är det granbarr på bordet....

Som sagt, i går var det pysseldag hemma hos M.
Fyra generationer satt kring köksbordet och nej, alla pysslade inte.
Den allra yngsta satt endast och underhöll oss. Med blossande röda kinder
och tindrande ögon efter att ha fått åka pulka ute på snön....
Vi andra pysslade, det var en riktig tomteverkstad. Men massor
av granbarr och annat "behöva ha" på bordet.


Jag hade ju tagit med mig det där handarbetet som jag höll på att sy för
18 år sedan och som jag inte har gjort klart....
Det är massor av små, små stygn och efterstygn som skall till, men tavlan är ju så
fin att nu måste jag bara göra den klar någon gång! Inte alls speciellt många
timmar, dagar, veckor kvar på den inte.....
På tavlan står namnen på oss fyra som flyttade in i vårt nyrenoverade hus
i november 1998. Jo, fyra - för då flyttade ju vår hund också in, den som
dog för massor av år sedan.... och sonen som inte heller bott hemma de senaste åren,
men hans rum står ju kvar och han kommer ofta hem.
Nu satt jag och sydde så länge det var riktigt solljust vid stora köksfönstren.


Svärmor gjorde vackra granriskransar och andra dekorationer av granris.
M gjorde också kransar, men av blåbärsris och lingonris.
Vedklabbarna skall bli till stomme för grantomtar (med röd luva och
en rund potatis som näsa, ni vet).




Vi i tomteverkstaden tog kaffepaus också
och då fick vi bl.a. smarriga bakelser till tilltugg.


Här ligger några av dagens alster.


Jag hann också göra en liten dörrkrans av granris.
Nu pryder den ytterdörren hemma hos oss.
Julen börjar allt göra sig gällande!

2 kommentarer:

  1. Så många fina saker ,har också gjort en krans men den har inte fått någon dekoration ännu det är väl för lång väg till bandbutiken !Kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Oj va längesen jag gjorde en dörrkrans, är nog lite lat.
    Era kransar ser så juligt fina ut.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera