tisdag 12 november 2019

Så många fördelar att dricka kaffe

Jag dricker minst två muggar kaffe varje dag numera.
För några år sedan kunde jag som varit kaffedrickare i så många år 
inte alls dricka kaffe pga min sjukdom. Kroppen skrek nej och jag valde att
dricka te istället. Men visst längtade jag ibland efter lite uppiggande,
som ju kaffe ändå är. Nu mår jag bra igen och numera står förmiddagskaffe
alltid på mitt dagsschema. Och när kaffebryggaren puttrar i köket så sprids 
det ju så hemtrevliga goda dofter i hela huset också, bara det!
Okej, kaffe är ett dagligt måste (precis som tidigare alltså).


Och att kaffe har så många hälsofördelar, det är ju inte helt fel det heller!
Jodå, kaffet kan både minska risken för allt från diabetes typ 2 till
skrump- och fettlever. Dessutom har man konstaterat att kaffet
förbättrar vår bakterieflora i både mage och tarmar.


Kaffedrickare har nämligen två högre halter av två goda tarmbakterier
som motverkar inflammationer. Jag har läst att man ännu inte vet vilka 
ämnen i kaffet som ger de positiva antiinflammatoriska effekterna på
tarmfloran, men tydligen ju mera kaffe man dricker dess bättre.


Mitt förmiddagskaffe avnjuter jag ofta hemma. Idag stod jag och kikade
ut igenom fönstret medan jag sörplade i mig mitt förmiddagskaffe.
Jag stod och kollade in snön och några småfåglar som
satt i grannens björkar. Mitt kaffe avnjuter jag numera svart
utan mjölk - men ibland med lite socker (det har blivit mindre av den sorten).
Jag vill gärna ha mörkrostat kaffe eller så dricker jag svenskt 
mellanrost kaffe som sonen hämtar hem åt mig.
Såå gott med förmiddagskaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar