fredag 8 november 2019

Ny sagopark och nytt bostadsområde

Denna fredag har bjudit på gråmulet väder och en rätt ettrig vind som
gjort att det mesta av de senaste dagarnas vackra rimfrost har mattats av i vinden.
Idag beslöt jag utmana mig själv och tog en promenad längs den
asfalterade gång-och cykelvägen och går igenom byn. Det är så att mina
knän inte tycker om asfalt, de njuter av att gå längs sandvägar eller 
längs skogens mjuka stigar. Nåväl, dagens promenad fick bli på hårt underlag
för jag hade bestämt mig för att inspektera byns nyaste bostadsområde.


Här, på det nya bostadsområdet bjuder kommunen nu ut tomter för både
egnahemshus, småhus och radhus. Det här är det tredje bostadsområdet i vår by
 och detta område ligger rätt nära stadsgränsen. Härifrån torde det vara ca 7 km in till
stadens absoluta centrum, ett perfekt läge med andra ord.



Området ligger nära vägen och med naturen inpå knuten.




Det här blir ett fint läge, ute på landet med skogen som granne.
Dessutom finns allt det här i en mycket fin by, med stort dagis, fotbollsplan
och vintertid liten isbana, med häststall och stor samlingslokal för både
kalas och möten, för att nämna något. Här är en by där vi pratar två språk 
och som sagt är det nära till det mesta. Nära till både stad och hav.
 


Okej, denna dag var det gråmulet och det blir ju ännu mera grått av alla
jordhögarna som har jobbats fram. Men - jag kan helt klart se hur vackert
det kommer att bli om några år. Stolta hus och gröna gräsmattor...
Ja, och lekande barn....


Redan nu hade kommunen gjort i ordning en fin sagopark. Jag blev riktigt imponerad
och kan mycket väl förstå om barnen kommer att älska denna lekpark.

På sagoparkens "byggnader" finns QR-koder som kan avläsas med telefonen, 
och via den koden kan man ladda ner en app och i appen kan man sedan läsa sagor 
av sagofarbrodern H C Andersen.  Jo, det är riktigt fiffigt och modernt!
 (Tex under svanen till höger, så finns en QR-kod.)








På lekområdet finns också en finurlig gunga där många kan gunga samtidigt.
Man sitter och gungar inåt, så att man kan se varandra.
Vid sidan om finns bord och bänkar för saftkalas eller varm choklad i vinterkylan....
Jag blev allt lite imponerad av parken men också av det nya 
bostadsområdet som kallas Trollkuniback (tänk om trollkonan Dordi hade 
vetat att hon skulle få ett bostadsområde uppkallat efter sig, hon som på 1600-talet
var en klok gumma som gav "mediciner" och läste besvärjelser över folk och fä,
och som många trodde var en trollkona = häxa...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar