måndag 11 september 2023

Sensommardagar på hösten

 Så fick vi några varma och soliga sommardagar att njuta av. Men idag, måndag, är det dimmigt och det är inte överhövan varmt.... så dit for dom sista sommardagarna tänker jag.

Fredagen var så där skön och härlig att vi beslöt åka ut till vårt sommarparadis. Bara för att vi kunde och ville. För vi ville ju fånga ännu några sommardagar - och bästa stället är där ute vid vår havsfjärd!

Det fick bli mat ute på verandan och jag kunde inte låta bli att undra om det blev årets sista måltid där ute i solen. Det blev ärtsoppa dagen till ära och till efterrätt kaffe med äppelkaka o vaniljsås. Smakade riktigt gott ute i solen!

Till kvällen drev en del tunna moln in. 

Så här såg det ut när vi gick i bastun.... (och den var riktigt skönt)

Och så här såg det ut när jag hade bastat klart. Nej, det blev inte vackrare solnedgång än så här. Dimman drev in och det blev riktigt höstmörkt. Det blev till att kura höstmörker inne i villan....

Lördagen blev solig och vacker den också, så där härlig att jag knappt orkade göra många knop... (fast man måste ju rycka upp sig ibland)

Vi hade besök av en ovanlig fågel (ursäkta bildkvaliteten, tyvärr hann jag inte med i svängarna...), först trodde jag det var en häger men sedan undrade jag om det var en ung trana. Ibland dyker det upp spörsmål när man minst anar det... Lördagen bjöd varken på bastu eller ärtsoppa, däremot på plättar & grillkorv och häck- och gräsklippning. Och en del älgflugor, usch! Kvällen blev snabbt mörk och dimmig igen och jag kurade skymning i ljusens sken...

Söndagen bjöd på gråmulet väder, men värmen var ju inte fy skam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar