onsdag 27 september 2023

Den varmaste septemberdagen var vi ute på vandring i Kvarkens vackra skärgård

Förra fredagen var den varmaste septemberdagen! Det var +23 grader i skuggan! Det var en riktig sommardag!

Vi beslöt oss för att vandra längs vandringsleden som går från Svedjehamn i Björköby ut till Långgrund, en vandring på omkring 3,3 kilometer (om man inte gör lite avstickare hit och dit för då blir det ju betydligt längre). Vädret var strålande, den lätta vinden var ljummen. Höstens härligaste dag!

Vi parkerade bilen i Svedjehamn och jag spände ryggsäcken på ryggen och så tog vi sikte först på Saltkaret (tornet där i bakgrunden) och så vandrade vi vidare. Det var en hel del andra vandrare och turister i farten denna vackra fredag. (vi pratade både svenska, finska och engelska.)

Här längs vägen/leden kring utkikstornet, där de flesta turisterna rör sig, finns många olika info-skyltar och  en mängd fina "plåtdjur", som berättar om vår unika natur. (Ska sanningen fram har jag heller aldrig sett någon livs levande säl här i våra vatten, men så har jag väl mest rört mig inomskärs också).

Här i den vackra skärgården ser man att landet är byggt av sten. Det är sten på sten längs vandringsleden. Och här ute är luften så klar att andas. Denna dag var den sååå varm och ren....

Vi vandrar vidare och jag märker att björkarnas löv börjar ändra färg. Vi träffar en hel del andra vandrare längs stigen, några med hundar och några med metspö i handen för att ta sig längre ut där fiske är tillåtet....

När vi kliver på trappan över stängslet kom jag att tänka på alla får som vi såg här når vi förra gången vandrade denna vandringsled. Fåren glodde på oss och vi glodde tillbaka! Men nu såg vi inga djur...

Här möts vi av vallar av sten som formats redan under istiden. En såå unik och vacker natur!

Vi följer den väl upptrampade leden och de röda prickarna på träden....

Vi balanserar längs fina spångar med havsvikar på båda sidorna, tills vi så kommer ut till sandmark ....

... vi är framme vid Långgrund. Här finns en rastplats med vindskydd, grillplatser med ved, bord & bänkar och toaletter. När vi kommer stiger rök från en av grillplatserna, det är ett gäng som håller på att förse sig med nygjord mat och kanske kaffe....

Apropå kaffe....snabbt tar jag fram vår medhavda kaffetermos och plockar fram kardemummabullar och smörgåsar och vi sätter oss ned vid ett grånat stadigt bord. Och där sitter vi en god stund och jag känner att jag blivit rätt svettig om ryggen pga ryggsäcken, jodå värmen på påslagen. Men titta.... medan jag dricker kaffe upptäcker jag en drös med gula kantareller bland några stenar, vilken tur jag har en plastpåse i bakfickan....!

Det är vackert här ute vid Långgrund. Stället har besökare alla årstider och just när vi var där kom det mera vandrare, både unga och gamla (dom flesta finskspråkiga faktiskt). Ute mellan öarna puttrade en och annan motorbåt. Alla såg ut att njuta av dagen!

Här ute såg vi också en del havtornsbär, som var nästan övermogna, men vi plockade en del och tog med oss hem. Därmed blev årets c-vitaminförråd påfylld även denna höst!

Vi satt där ute och njöt ännu en stund (jag drack ännu en mugg med kaffe) och så bestämde vi oss för att vandra tillbaka samma väg vi kommit.

Jag måste säga att det här är en så vacker plats, så rofylld och så varm.....

Det var den 23 september och det märktes att vi går mot höst, trots att det här ute i havsbandet inte varit nattfrost ännu.

Det är konstigt - men tillbakavägen går alltid snabbare....

... för så var vi åter framme vid Saltkaret och då satte vi oss ned för nu var det sambons tur att dricka en mugg med kaffe....

Så är vi tillbaka i Svedjehamnen igen med all turistinformation.

Men tänker jag, att vandra ute i den fria naturen det är ändå det bästa!