tisdag 8 oktober 2019

Röd flugsvamp

Den röda flugsvampen är en vacker svamp, det har jag tyckt ända 
sedan jag var barn. Den röda hatten med de vita prickarna är så
tilltalande och lockande. Men, redan som liten blev vi varnade 
för svampen. Den är giftig och tänk om man skulle få kräksjuka,
få hallucinationer eller om man till och med skulle dö på kuppen!
Nej, vi vågade möjligtvis peta på svampen med en kvist .... 
aldrig, aldrig röra vid den med fingrarna....
Och ännu i denna dag är lite rädd för svampen.
Fast visst är den vacker!

 
 

Den röda flugsvampen lyser som ett rött utropstecken i skogen.
När jag googlar kan jag läsa att svampen traditionellt använts som 
insektsgift och som drog. Jag läser också att sibiriska schamaner använde
svampen i ritualer vars syfte var att få kontakt med andevärlden. I Norden 
har svampen använts sönderstött för att fördriva vägglöss.
Nej, svampen får allt växa orörd i naturen, tänker jag.
 För jag behöver varken få kontakt med
andevärlden eller fördriva vägglöss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar