tisdag 1 oktober 2019

Välkommen oktober!

För att riktigt understryka att vi idag har första oktober bjuder
vädret på gråmulet och regnskurar. Det är ett typiskt höstväder.
 Med murriga färger ute i naturen och med mysiga lampor som lyser inomhus.
Oktober är månaden som brukar bjuda på älgjakt 
för sambon och trattkantarell- och tranbärsjakt för egen del.
Jakttider alltså!
 
 
 Tänk så mycket man har att se fram emot!
Jag gjorde en rundvandring igenom byn mellan regnskurarna och kunde konstatera att 
de första löven lyser gula på marken, men visst är det ännu långt
kvar till de kala lövträdens tidevarv. Så här på hösten brukar jag alltid tänka
 att allt har sin tid.


Ja, allt har sin tid.
Därför gäller det att njuta av stunden.
 Av nuet.


Njuta.
Som när svärmor ringer och säger "Varsågod på mat!".


Eftersom jag har världens piggaste och snällaste svärmor är det en fröjd att
en helt vanlig dag bli bjuden på massor av god mat. Ugnslax med potatismos och
kokta morötter, rödbetssallad, grönsallad, rårörda lingon och förstås
hembakta morotssemlor. Med ugnsäpplen med vispgrädde till efterrätt....
Så här sitter en lite för mätt bloggerska och smälter maten.... och njuter.



När jag gick hem kunde jag inte låta bli att fota hennes blomsterprakt
i farstun. Här blommor ännu ett överdåd av pelargonier, flitiga lisa och
en vacker röd bloddroppe. 
Välkommen oktober, du har börjat på det bästa sättet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar