lördag 23 december 2017

Vad julen betyder för mig

Idag är det dagen före julafton
 och nu har julen lägrat sig hemma hos oss.
I morse tog vi in julgranen.
 När granen är klädd - med de traditionella
julgranspynten och med massor av  julgransljus -
 då infinner sig julen!


Redan i går åkte vi en runda till mina hemtrakter, bara för att hälsa på.
 Jag brukar säga att det är tanken som räknas när vi
kikar in genom en dörr och önskar God Jul. 
Det behövs inga dyra presenter, inget överdådigt.
Det räcker med att man ses, visar en liten omtanke.


Vi åkte förbi mitt barndomshem. Där var allt lugnt och stilla,
lite rimfrost på fönstren. Jag gick igenom huset och mindes mina
barndomsjular, så fina minnen.


Vi åkte till kyrkan och tände ljus på mina anhörigas gravar.
Igår kväll var det ännu lugnt vid kyrkan. Några julgranar lyste 
och jag önskade God jul till alla kära som inte längre finns.


För mig betyder julen traditioner. Julefriden. Men framför allt
betyder julen gemenskapen. Att samlas, att skratta tillsammans och
så förstås de tindrande barnaögonen när det prasslar i julpaketen.
Julen är de underbara dofterna, snön och julsångerna.
Julen för mig är inga måsten - utan julen är.
Julen är bara det jag vill!
 

1 kommentar: